Verheugde jij je ook zo op het EK 2020? Lekker voetbal kijken met een biertje op de bank? Helaas gaat het EK niet door, maar gelukkig is er wel ‘Heerlijk, helder, Heineken’! AV-specialist Frédérique Urlings van Stichting Heineken Collection vertelt het bijzondere verhaal achter de eerste televisiecommercials van de bekende bierbrouwer.
“Op 1 januari 1968, vóór het eerste avondjournaal op Nederland 1, verschijnt er een Heinekenreclame op televisie. Niks bijzonders, zul je zeggen, maar niets is minder waar: het is de allereerste reclamespot voor een alcoholhoudende drank op de Nederlandse televisie. Daarnaast is het ook een stop-motion poppenanimatie, gemaakt door producent Joop Geesink en zijn Dollywood Studio’s.
Alfred ‘Freddy’ Heineken ziet tijdens zijn verblijf in Amerika in de jaren ’40 de toekomst: een ijskast in de keuken, een televisie in de woonkamer en ‘advertising’ als grote drijfkracht achter een merk. Al in 1958 geeft hij Joop Geesink de opdracht om een aantal 30-secondenspots te maken. Heineken loopt hiermee ver vooruit op de tijd, want pas in 1967 verschijnen de eerste reclames op de Nederlandse televisie. Spots voor alcohol zijn dan nog een jaar niet toegestaan.
Ondertussen worden de muziek en de tekst van de spots wel al op andere innovatieve manieren ingezet. Zo brengt componist Benny Vreden, zelf ook een ‘advertising man’, de jingle in 1961 naar sportstadions in Nederland. Veel mensen raken bekend met het deuntje en de slogan ‘Heerlijk, helder, Heineken’.
Geesink maakte in totaal dertien spots. Ze zijn onderdeel van de collectie van Stichting Heineken Collection. Dankzij onze goede werkrelatie met zijn dochter Louise Geesink, de beheerder van zijn erfgoed, kunnen we de geweldige animaties aan nieuwe publieksgroepen laten zien. Zoals het filmpje ‘Visite’, de eerste uit de reeks, dat sinds vorig jaar groots aanwezig is in de Heineken Experience.”
Benieuwd naar de unieke tv-reclames van Geesink? Bekijk een aantal op het kleine YouTube-kanaal van Stichting Heineken Collection.