Onderzoeksrapport LIMA over conserveringsstrategieën voor Virtual Reality Door:
Afbeelding: 100 jaar Vrouwenkiesrecht. ATRIA / Jelle Zijlstra
Preservering 07/02/22

Hoe bewaar je Virtual Reality (VR) voor de toekomst? En voor welke uitdagingen sta je als maker en als archief? LIMA deed hier aan de hand van een VR-kunstwerk van het kennisinstituut ATRIA onderzoek naar en publiceerde de bevindingen in een onderzoeksrapport.

VR is bijzonder geschikt voor storytelling en tentoonstellingen. Steeds meer erfgoedinstellingen gebruiken de techniek om verhalen te vertellen. En ook kunstenaars maken steeds vaker hun eigen VR-werken. Zo krijgen VR-producties langzaam maar zeker een plaats in de collecties van musea en andere organisaties. Maar de VR-technologie en -apparatuur veranderen snel. Het is daarom belangrijk om VR-materiaal op een duurzame manier te bewaren, maar hoe doe je dat en wat komt erbij kijken?

Onderzoeksrapport

LIMA, het platform voor digitale kunst, deed in opdracht van Kennisinstituut ATRIA en Netwerk Digitaal erfgoed onderzoek naar de conserveringsstrategieën aan de hand van het VR-kunstwerk ‘100 Jaar Vrouwenkiesrecht (2018-2019)’ van kunstenaar Justin Zijlstra. Hierbij kwamen de volgende vragen aan de orde: hoe kun je de ‘beleving’ en de gebruikte technologie conserveren? Hoe ziet het gebruik van het kunstwerk in de toekomst eruit? En hoe verhouden de verschillende versies en het origineel tot elkaar? Je leest de bevindingen in het onderzoeksrapport A Practical Research into Preservation Strategies for VR artworks on the basis of Justin Zijlstra’s 100 jaar Vrouwenkiesrecht.

Bekijk hieronder een video op YouTube van de VR-beleving ‘100 jaar Vrouwenkiesrecht’

Meer artikelen