23 juni 2022
10:15 - 18:00 uur
Beeld & Geluid Hilversum
Deelname gratis
Impressie
Videoregistraties
Welkom door dagvoorzitter Kim Visser (Beeld & Geluid) en AVA_Net voorzitter Harry Romijn (Groninger Archieven).
Keynote van Elsbeth Kwant (Koninklijke Bibliotheek) - Het verhaal van Nederland. Erfgoed, technologie en identiteit.
Keynote van documentairemaakster Bianca Stigter & René Duursma (Groninger Archieven) - De film is af, we hebben nog wat archief nodig.
Keuzesessie 'AV-erfgoed als bron voor samenwerking en versterking' met Arnoud Goos (Beeld & Geluid), Rick Companje (Het Utrechts Archief), Carola van Dijk (Gelders Archief) en Jan Müller (RPO).
Foto's
Gemaakt door Jorrit Lousberg
We leven in een snelle tijd. Technologische vernieuwingen, maatschappelijke ontwikkelingen en de medialisering van de samenleving gaan in rap tempo door. AV-erfgoed heeft hierin een rol als bron voor onderzoek, creativiteit en waarheidsvinding, en voor vragen over identiteit en inclusiviteit. Dit vraagt om onze expliciete aandacht. Hoe kunnen we als AV-erfgoedsector meebewegen met de veranderende maatschappij, nieuwe vragen, behoeften en perspectieven? Welke kennis is hiervoor nodig? Welke rol speelt technologie? En hoe kunnen we hierin samenwerken?
Wissel hierover van gedachten met je vakgenoten en andere professionals van binnen én buiten het brede AV-erfgoedveld tijdens het AVA_Net Symposium ‘Op de radar: AV-erfgoed als bron in de nieuwe werkelijkheid.’
Inloop en registratie
Vanaf 09:30 uur
Welkom
10:15 – 10:30 uur | Theaterzaal 1
Kim Visser (Beeld & Geluid, dagvoorzitter) en Harry Romijn (Groninger Archieven, voorzitter AVA_Net)
Keynote - Het verhaal van Nederland. Erfgoed, technologie en identiteit
10:30 – 11:15 uur | Theaterzaal 1
Digitalisering is de krachtigste vorm om iedereen toegang te geven tot Nederlands erfgoed. En erfgoedinstellingen spelen daarin een centrale rol: (audio-visuele) archieven, bibliotheken en musea. Elsbeth Kwant (Koninklijke Bibliotheek) gaat in op de verschillen en overeenkomsten tussen erfgoedinstellingen, de rol van identiteit en technologie en eindigt met een vooruitblik naar de metaverse en hoe we ons daar op kunnen voorbereiden.
Pauze
11:15 – 11:45 uur | Middenplein
Keuzesessies blok 1
11:45 - 12:45 uur
In de ochtend en in de middag is er een blok met verschillende keuzesessies. Er is beperkt plaats, dus kom op tijd en schuif aan bij je favoriete onderwerp!
Op 6 juni 2021 trad de Out of Commerce-regeling in werking. Kort door de bocht biedt deze regeling de mogelijkheid om werken die niet (langer) in de handel zijn op gebruikelijke handelskanalen voor niet-commerciële doeleinden online te tonen. Hiervoor is geen toestemming van de rechthebbende nodig, maar als er een collectieve beroepsorganisatie is die voldoende representatief is, dan moet een licentie afgesloten worden. Op dit moment zijn belanghebbende partijen met elkaar in dialoog over hoe dit in een convenant te vatten. Maar wat houdt de Out of Commerce-regeling nu eigenlijk precies in? Hoe staan de betrokken partijen hierin? En hoe kun je er praktisch mee aan de slag gaan?
Auteursrechten-expert Maarten Zeinstra (IP-Squared) geeft een uitgebreide toelichting op de regeling en gaat erover in gesprek met Hugo Klaassen (stOPnl) en Dennis Hekker (Beeld & Geluid).
Lunchpauze
12:45 – 14:00 uur | Middenplein
Tijdens de lunch: het nieuwe Media Museum
13:00 - 13:15 uur
Een inkijkje in het nieuwe Media Museum door Wytze Koppelman (Beeld & Geluid)
Keuzesessies blok 2
14:00 – 15:00 uur
Audiocollecties bevatten een schat aan mooie verhalen. Hoe vind je deze verhalen? Hoe breng je ze tot leven in een podcast? En wat komt daarbij kijken? Peter de Ruiter maakte in samenwerking met het Haags Gemeentearchief de podcastserie Het Luisterarchief en neemt je in deze praktische workshop stap voor stap mee in zijn aanpak: van de zoektocht naar audiobronnen met een verhaal tot aan een podcast die tot de verbeelding spreekt.
Benieuwd naar welk verhaal de audio uit jouw collectie laat vertellen? Stuur voor 17 juni een geluidsfragment (mp3/wav) naar mail@peterderuiter.nl. Peter maakt voor de eerste drie inzendingen een podcast-plannetje dat hij tijdens de workshop zal bespreken.
Pauze
15:00 – 15:30 uur | Middenplein
Keynote - De film is af, we hebben nog wat archief nodig
15:30 – 16:15 uur | Theaterzaal 1
Vaak wordt archieffilm door filmmakers gezien als opvulling, en niet bestudeerd als bron. Documentairemaakster Bianca Stigter deed het andersom. Voor haar film Three Minutes, a Lengthening deed zij intensief archiefonderzoek vanuit een enkele filmrol. René Duursma (Groninger Archieven) onderzoekt met Bianca en de deelnemers in het publiek wat we als AV-archieven kunnen doen om ons materiaal meer als uitgangspunt te laten gebruiken.
Borrel
16:15 – 18:00 uur | Middenplein
Tijdens de borrel: het nieuwe Media Museum
16:30 - 16:45 uur
Een inkijkje in het nieuwe Media Museum door Valentine Kuypers (Beeld & Geluid)
Reinwardt Academie
Als creative impact producer werkte Ariadne Asimakopoulos (1984) aan verschillende impact producties waaronder De Wereld van de Oost, de verdieping bij de speelfilm De Oost (Taihuttu, 2021). Daarnaast is Ariadne werkzaam als docent op de Reinwardt Academie voor cultureel erfgoed. Ze behaalde haar MA Conflict Studies & Human Rights aan de Universiteit Utrecht, co-regisseerde de documentaire No Place for a Rebel en werkte voor diverse vredesorganisaties voordat ze zich toe legde op het vertellen van verhalen met maatschappelijk impact.
Het Utrechts Archief
Rick Companje - Data Specialist en Creative Coder - richt zich bij Het Utrechts Archief op het ontsluiten en verbinden van Digitaal Erfgoed. Binnen de Utrecht Time Machine waarbij het archief één van partners is, wordt via experimenten geprobeerd de Utrechtse geschiedenis tot leven te wekken op de plek waar het zich heeft afgespeeld. Dit via een combinatie tussen linked data en visualisatie technologie.
Foto: Mel Boas
Gelders Archief
Carola van Dijk is medewerker collectiebeheer AV, ofwel AV-archivaris, bij het Gelders Archief in Arnhem. In 2013 voltooide ze de opleiding ‘Preservation and Presentation of the Moving Image’ (P&P) aan de UvA, waarna ze als archiefmedewerker bij het Filmfonds kwam te werken. In 2020 maakte ze de overstap naar het Gelders Archief, waar ze zich bezighoud met archivering en presentatie van AV-bestanden.
Groninger Archieven
René Duursma (1970) is coördinator van de afdeling Beeld en Geluid van de Groninger Archieven. Hij houdt zich doorlopend bezig met digitalisering (Film, video, audio) en metadatering, maar ook met publieksprojecten, het liefst in samenwerking met andere afdelingen of organisaties, onder de titel Gronings Erfgoed Live. Lid van de AVA_Net redactie, filmmaker, muzikant en daarnaast nog presentator van de Filmclub in Groningen. Gespecialiseerde all-rounder.
Foto: Marij Kloosterhof
Beeld & Geluid, moderator 'AV-erfgoed als bron voor samenwerking en versterking'
Arnoud Goos is Manager Media Professionals en Archiefdiensten bij Beeld & Geluid. Hij is hiermee verantwoordelijk voor alles dat het Instituut doet voor organisaties en makers die gebruik maken van het media archief of, als dienst, gebruik maken van de technische infrastructuur van het archief (bijvoorbeeld archieven, musea, overheden en mediabedrijven). Arnoud werkt sinds 2012 bij Beeld & Geluid en was voorheen onder andere verantwoordelijk voor digitalisering van analoge collecties en webarchivering. Hij is ook lid van de AVA_Net domeinraad en van NDE domeingroep Houdbaar.
Universiteit Utrecht
Jasmijn Van Gorp is universitair docent audiovisuele data, met een specialisatie in televisiestudies, aan de Universiteit Utrecht. Zij is de operationeel werkpakket leider van de CLARIAH Media Suite. Ze werkt al meer dan 10 jaar aan tools voor digitale audiovisuele archieven in samenwerking met het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid.
Academie Minerva
Sytske de Graaf is derdejaars student aan Academie Minerva in Groningen, waar ze de major Time Based Design volgt. Ze werkt graag met veel verschillende technieken en media en combineert deze ook graag, analoog en digitaal. Dit kan tot uiting komen in een installatie of performance, maar ook in een theaterstuk wat ze momenteel aan het schrijven is. In al haar werken komt een vorm van speelsheid terug. Op die manier gaat ze om met onderwerpen en probeert ze het behapbaar te maken voor publiek en ook zichzelf.
Tresoar
Tjarda de Haan werkt momenteel als collectie-adviseur bij Tresoar voor de Collectie Fryslân. Zij heeft voor verschillende internationale (culturele) instellingen gewerkt op het snijvlak van kunst, cultuur, technologie en wetenschap. Tjarda was oa gastconservator e-cultuur en webarcheoloog bij het Amsterdam Museum en was hoofdredacteur en co-auteur van de Do It Yourself Handboek voor Webarcheologie. Dit handboek richt zich op het antwoorden van vragen rond het opgraven, reconstrueren en (duurzaam) bewaren en toegankelijk houden voor toekomstige generaties van De Digitale Stad, de eerste virtuele stad van de wereld. In 2020 en 2021 heeft ze gewerkt als Coördinator Mediaproducties voor de tentoonstelling "BERLIN GLOBAL" in het Humboldt Forum in Berlijn en was ze verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een drempelvrije meertalige app. In 2021 heeft ze als senior projectmanager gewerkt voor het Netwerk Digitaal Erfgoed en heeft ze zich ingezet voor het ontwikkelen van tools en deskundigheidsbevordering rondom duurzame toegankelijkheid van digitaal erfgoedcollecties. Tjarda studeerde contemporaine geschiedenis in Amsterdam en Berlijn.
Beeld & Geluid
Dennis Hekker is werkzaam bij het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid als juridisch adviseur op het gebied van onder meer (schenkings)contracten, licenties en de exploitatiemogelijkheden met betrekking to vooral de oudere collectieonderdelen binnen de collectie van Beeld & Geluid. Tevens is hij betrokken bij de (door)ontwikkeling van DAAN, het catalogus- en licentiesysteem van Beeld & Geluid.
Open Universiteit
Dr. Susan Hogervorst is universitair docent cultuurgeschiedenis aan de Open Universiteit Nederland. Haar onderzoek richt zich op oral history, herinneringscultuur en erfgoed. In 2017 deed ze een Clariah research pilot project over getuigenissen over WO2 in kranten, televisiedocumentaires en oral history interviews sinds 1945. Ze schreef onder meer Susan Hogervorst (2020) The era of the user. Testimonies in the digital age, Rethinking History, 24:2, 169-183. Ze is mede-coördinator van de oral history werkgroep van het Huizinga Instituut. Samen met dr. Marloes Hülsken (HAN) schrijft ze een handboek over mondelinge geschiedenis.
VidAmir
Vida Kasaei (Teheran/Iran) is een multidisciplinair beeldend kunstenaar die samen met Amir Komelizadeh een gezamenlijke artistieke praktijk heeft onder de naam VidAmir. VidAmir omvat de praktijken van kunst, filmmaken, installatie en design, en is conceptueel verenigd door belangen in poëzie, verhalen vertellen, archief, fictie, digitale superstructuren en politiek die nieuwe verbeeldingen oproepen die evenzeer gebonden zijn aan esthetiek. Hun bredere onderzoek verkent afbeeldingen van verlangen naar onafhankelijkheid, [on]aanraakbare en [on]uitgesproken verboden, en de neoliberale samenleving.
Beeld & Geluid
Als conservator Cultuur & Entertainment is Wytze verantwoordelijk voor een breed spectrum aan domeinen binnen de collectie van Beeld & Geluid. Onder deze pijler vallen Amusement, Animatie, Documentaire, Drama, Games, Kunst & Cultuur, Muziek, Natuur, Religie & Levensbeschouwing en Satire.
Wytze houdt zich enerzijds bezig met de collectievorming binnen deze domeinen, middels actieve en passieve acquisitie van nieuw collectiemateriaal. Anderzijds ligt zijn focus op het presentabel maken van dit materiaal op verschillende manieren. Momenteel is hij bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van het nieuwe museum van Beeld & Geluid, voor het thema Spelen, waarbinnen gaming als nieuw onderdeel van de collectie een grote rol gaat innemen.
Wytze heeft rechten en film- en televisiewetenschap gestudeerd in Utrecht. Hij is sinds sinds 2017 werkzaam bij Beeld & Geluid. Zijn hart gaat sneller kloppen van goede films, series, documentaires en games.
Beeld & Geluid
Valentine is conservator voor de domeinen Amateuropnamen, Bedrijf & Industrie en Reclame. Ze werkt sinds 2008 bij Beeld & Geluid en heeft een brede kennis over het archiveren van audiovisuele media. Van collectievorming, auteursrechten, digitalisering tot metadatering, instroom en preservering. Momenteel werkt ze aan de vernieuwing van het museum voor het thema Verkopen.
Valentine heeft Filmwetenschappen gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam met een minor cultuurgeschiedenis. Ze is voorzitter van de stichting Amateurfilm.
Koninklijke Bibliotheek
Elsbeth Kwant is strategisch adviseur van de directie van de Koninklijke Bibliotheek. Ze studeerde geschiedenis en Book & Digital Media Studies aan de Universiteit Leiden en ronde in 2020 de master Managing Information & Sustainable Change af. Ze is voorzitter van de Museumregistratiecommissie en lid van de Advisory Board van Europeana. Ze is actief betrokken bij het Netwerk Digitaal Erfgoed.
Haags Gemeentearchief
Helga Meijer (1979) beheert sinds 2020 de audiovisuele collectie van het Haags Gemeentearchief. Naast het verzamelen, beheren en conserveren denkt ze actief mee over de inzet van de collectie voor zowel de interne organisatie als externe gebruikers. Helga studeerde af aan de Hogeschool Inholland in Rotterdam als ‘sociaal makelaar’ (Cultureel Maatschappelijke Vorming) met een afstudeerrichting voor educatieve tv- producties. Na haar studie (2003) rolde ze het journalistieke vak in en maakte tal van videoproducties en documentaires voor regionale omroepen, bedrijven en overheden. Voor het maken van die producties dook ze vaak de archieven in. De uitdaging zat hem altijd in het vinden van ‘vergeten’ verhalen en beelden. Op deze manier kwam ze in aanraking met tal van collecties en instanties. In 2013 maakte ze een zeer persoonlijke documentaire over een bijzondere vriendschap die voortkwam uit het feit dat haar opa en oma uit de Achterhoek een onderduikadres aanboden in de oorlog aan een jonge man uit Den Haag.
Regionale Publieke Omroep
Jan Müller is directeur-bestuurder van de Regionale Publieke Omroep (RPO). Van 2017-2021 was hij CEO van National Film and Sound Archive of Australia (NFSA), lid van de raad van advies bij het Centre for Media History at Macquarie University, Sydney, lid van de Australian Broadband Advisory Council voor de Australische regering en voorzitter van de Australian Media Literacy Alliance. Van 2009-2017 was hij algemeen directeur van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid. Daarvoor was hij o.m. CEO van reclamebureau Saatchi & Saatchi in Amsterdam (2003-2009), voorzitter van de Europeana Foundation, president van de International Federation of Television Archives (FIAT/IFTA), lid van de council van het Pools Nationaal Audiovisueel Archief, voorzitter van het netwerk Mediawijzer en van de Nederlandse Coalitie voor Digitale Duurzaamheid.
Foto: Eric Brinkhorst
Beeld & Geluid, moderator 'AV-erfgoed als bron voor de wetenschap, wetenschap als bron voor verhalen'
Roeland Ordelman is adviseur technologische innovatie bij Beeld & Geluid en coördineert de Beeld & Geluid Innovatie labs. Hier wordt gewerkt aan technieken die helpen om het Beeld & Geluid archief beter toegankelijk te maken. Denk aan automatisch metadateren met behulp van spraak- en beeldherkenning, koppelen van bronnen via linked data, en gebruik van kwantitatieve technieken voor data onderzoek en storytelling (data science). Als technisch coördinator van de Media Suite en CTO van CLARIAH (Nationale Onderzoeksinfrastructuur Geesteswetenschappen) werkt hij aan het optimaliseren van het gebruik van erfgoeddata voor onderzoekers. Hij is als senior onderzoeker verbonden aan de Universiteit Twente en voorzitter van de Stichting Open Spraaktechnologie.
Universiteit van Amsterdam
Floris Paalman studeerde film aan de Rietveld Academie in Amsterdam en het Piet Zwart Instituut in Rotterdam, culturele antropologie aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en promoveerde aan dezelfde universiteit, bij de afdeling Mediastudies, op onderzoek naar de relatie tussen audiovisuele media en stedelijke ontwikkeling. In het verlengde hiervan was hij jarenlang de samensteller van het filmprogramma 'Rotterdam Classics' van het Stadsarchief Rotterdam. Hij is momenteel coördinator van het MA-programma 'Preservation & Presentation of the Moving Image' (UvA) en geeft les in filmarchivering, curatorschap, mediageschiedenis en onderzoeksmethoden. Zijn huidige onderzoek richt zich op sociale geschiedenis en filmcollecties in algemene archieven.
Beeld & Geluid, moderator 'AV-erfgoed als bron voor creativiteit'
Kris heeft een achtergrond in Cultureel Erfgoed studies en productie van culturele cross media projecten. Vanaf 2019 werkt ze bij het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid als projectleider digitaal erfgoed en publieke media. Op dit moment ontwikkelt ze educatieve programma's voor makers gericht op hergebruik van digitaal audiovisueel erfgoed. Naast Beeld & Geluid werkt ze aan een documentaire film, waarbij archief een belangrijke rol speelt.
Verloren banden
Jeftha Pattikawa is adviseur Diversiteit & Inclusie bij het Nationaal Archief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daarnaast maakt hij onderdeel uit van de adviesraad van Europeana, een initiatief van de Europese Unie om de digitale verandering in de Europese cultureel-erfgoedsector met expertise, tools en beleid te omarmen en stimuleren. Eerder vervulde hij verschillende rollen bij het Stedelijk Museum in Amsterdam en Van Abbemuseum op het gebied van diversiteit, inclusie en toegankelijkheid. Pattikawa is documentairemaker en oprichter van audiovisueel community-archief Verloren Banden.
Groninger Archieven, voorzitter AVA_Net
Harry Romijn is adjunct-directeur van de RHC Groninger Archieven en Hoofd Collectie. Hij begon zijn carrière na afronding van zijn studie Eigentijdse Geschiedenis in 1992 bij het Gronings Audiovisueel Archief (GAVA). Hij is medeoprichter en voorzitter van de Nationaal Overleg Regionale Audiovisuele Archieven (NORAA) en voorzitter van de AVA_Net Domeinraad.
Foto: Sebastiaan ter Burg
Eye Filmmuseum
Studeerde Film- en Opvoeringskunsten in Nijmegen en begon zijn carrière in het Nederlands Filmmuseum in 1988 bij de afdeling educatie en de afdeling presentatie. Meer dan twintig jaar schreef, regisseerde en produceerde hij film-, televisie- en theaterproducties met archiefmateriaal in de hoofdrol. In 2020 stelde hij The Brilliant Biograph samen. Voor de opening van het EYE museumgebouw in 2012 selecteerde hij de beelden voor de permanente tentoonstelling van het digitale archief in een 360 graden projectie. Voor kinderen schreef en regisseerde hij ter gelegenheid van de opening in 2012 Reis om de Wereld in 50 minuten, een speciale voorstelling met live muziek, theater, games en beelden uit het archief.
Luisterdoc.nl
Peter de Ruiter (1960) heeft met het maken van podcasts een nieuwe bestemming bereikt. "Het is net film, maar dan zonder geluid", zegt hij. "Je creëert een nieuwe wereld en daar heb je behalve de mensen die je interviewt niemand anders bij nodig." Voordat Peter in 2017 het podcasten ontdekte, schreef hij boeken, maakte hij foto's in verre landen en runde hij een kleine uitgeverij. Een rode draad in zijn publicaties is het activeren van mensen, ook met De Podcastprofessor. Peter heeft communicatiewetenschappen gestudeerd en weet hoe je een boodschap overbrengt. Hij heeft veel vrij werk gemaakt en opdrachten aangenomen van het Haags Gemeentearchief, de WRR en het SCP. Meer informatie op www.luisterdoc.nl
Beeld & Geluid, Universiteit Utrecht
Willemien Sanders is onderzoeker aan de Universiteit Utrecht en bij Beeld & Geluid. Zij doet onder andere onderzoek naar vertelvormen voor data-gedreven onderzoek. Bij Beeld & Geluid ontwikkelt zij Media Suite Data Stories: verhalen op basis van onderzoek met de data en metadata van de CLARIAH Media Suite. Eerder was zij betrokken bij het ontwikkelen van vertelvormen in het Europese project EUscreenXL, dat zich richtte op televisie-erfgoed. Daarnaast doet zij onderzoek op het gebied van mediaproductie, met een specifieke interesse in documentaire
Beeld & Geluid, moderator 'AV-erfgoed als bron voor identiteit'
Documentairemaker, keynotespreker
Bianca Stigter studeerde geschiedenis en is redacteur van NRC Handelsblad. Eerder publiceerde ze onder meer de essaybundels Goud uit stro. Het menselijk lichaam als avontuur, Per ongeluk expres en De Ontsproten Picasso (genomineerd voor de AKO Literatuurprijs). In 2019 verscheen Atlas van een bezette stad. Amsterdam 1940-1945. In 2021 maakte ze de documentaire Three Minutes A Lengthening, die geselecteerd werd voor de festivals van onder meer Venetië, Telluride en Sundance en onder meer werd bekroond met de Yad Vashem Award for cinematic excellence in a Holocaust related documentary.
Beeld & Geluid, dagvoorzitter
Groninger Archieven
Sebastiaan Vos is collectiebeheerder bij RHC Groninger Archieven. Eerder werkte hij bij Beeld & Geluid als AV-documentalist voor het project Beelden voor de Toekomst. Als collectiebeheerder is hij onder meer verantwoordelijk voor de verwerving van particuliere archieven. In 2021 heeft Vos de masteropleiding Archiefwetenschap afgerond. Zijn thesis onderzocht de omgang van de Groninger Archieven met archieven van subculturen en gemarginaliseerden. Mede op basis hiervan probeert hij nu invulling te geven aan zijn acquisitietaak door, op actieve wijze, gaten in de collectie te vullen. Uiteindelijk ontstaat daarmee idealiter een archiefcollectie, die recht doet aan de geschiedenis van zoveel mogelijk Groningers.
Foto: Marij Kloosterhof
Beeld & Geluid
Julia Vytopil is clustermanager en plaatsvervangend directeur bij Beeld en Geluid. Ze is verantwoordelijk voor 6 operationele afdelingen, zoals onder andere het Vereeuwigen (collectie), Victorie (ict) en Vesting (facilitair), in totaal ca 150 fte. Daarnaast is zij trekker van strategische dossiers, zoals de doelstelling 60% van de collectie online beschikbaar te hebben in 2026, en is ze voorzitter van de werkgroep Diversity- Equity- Inclusion.
Julia heeft na een opleiding aan de Filmacademie gewerkt als zelfstandige art director/rekwisiteur voor film en tv. In 2009 maakte Julia de overstap naar het archief.
Reinwardt Academie
Bas de Wal heeft een achtergrond in theater(regie), cultureel erfgoed en interaction design en is docent aan de Reinwardt Academie waar hij de toekomstige erfgoedprofessional onderwijst in onder meer storytelling en nieuwe media. Welke vormen van storytelling en media zijn passend en relevant voor het delen van erfgoed(verhalen)? Naast het onderwijs heeft Bas een actieve praktijk als mediamaker en maakt films, animaties en tentoonstellingen voor klanten zoals de Canon van Nederland, Natuurmonumenten, het Bonnefanten Museum, Conservatorium Maastricht en Stadsarchief Amsterdam.
Foto: Guy Houben
Beeld & Geluid
Mari Wigham is data engineer bij Beeld & Geluid. Ze werkt aan innovatieve manieren om onderzoekers te helpen bij het werken met het archief. Ze studeerde elektrotechniek, en heeft tijdens haar carrière gewerkt bij diverse toegepaste onderzoeksinstellingen, aan verschillende thema's, van virtuele avatars om televisie toegankelijk te maken voor doven, tot gepersonaliseerd voedseladvies om mensen gezondere keuzes te laten maken. Haar huidige werk bij Beeld & Geluid combineert haar ervaring in de media met haar kennis van data en (semantische) technologie, om media archieven te ontsluiten voor onderzoekers en hun nieuwe inzichten te bieden vanuit de data.
Europeana Foundation
Jolan Wuyts werkt als digitale bibliothecaris in het Europeana Collections Engagement team. Hij focust op projectmanagement van Europese GS en H2020 projecten, en is co-voorzitter van het Europeana Diversity en Inclusion cross-team. Hij is bezig met het toepassen van machine learning algoritmes voor cultureel erfgoed, met het incorporeren van social justice en climate justice in het Europees erfgoednetwerk, en met het bieden van ondersteunen aan mensen die cultureel erfgoed APIs willen gebruiken voor hun eigen projecten en platformen.
IP Squared
Maarten Zeinstra is een intellectueel eigendom jurist en informatieprofessional. Hij is o.a. auteursrechtencoordinator bij KVAN, specialist informatiemanagement bij het Noord-Hollands archief, vice-voorzitter van de vereniging Open Nederland en aanspreekpunt van Creative Commons in Nederland. Vanuit zijn eenmanszaak IP Squared doet hij projecten rondom informatiemanagement en intellectueel eigendom in de publieke sector.
Foto: Sebastiaan ter Burg