Hoe kun je op een vernieuwende wijze voor een breed publiek een verhaal vertellen en je audiocollectie laten beleven? DROPSTUFF MEDIA ging deze uitdaging aan en ontwikkelde in samenwerking met Beeld & Geluid een unieke ervaring: Fiera del Suono. Het eindresultaat was onlangs te zien tijdens de Dutch Design Week 2024.
Fiera del Suono is een immersive experience die je met meeslepende storytelling en innovatieve geluidstechnologie laat onderdompelen in de kermis van toen, nu en in de toekomst. De installatie bestaat uit grote, kleurrijke, abstracte kermisattracties, waarbij geuren, lichteffecten en historische audiofragmenten uit de collecties van Beeld & Geluid, het Regionaal Archief Tilburg en particuliere verzamelingen de rijke kermiscultuur tot leven brengen.
Doorontwikkeling
De installatie werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de Tilburgse kermis in 2023 in de LocHal in Tilburg en reisde vervolgens langs Beeld & Geluid, BigArt Amsterdam en het gerenommeerde SXSW-festival in Austin, Texas. Na elke presentatie werd de installatie doorontwikkeld op basis van feedback van bezoekers en observaties van de makers. Afgelopen oktober konden de bezoekers van de Dutch Design Week 2024 in Eindhoven het eindresultaat beleven.
Meer over Fiera del Suono
Lees meer over het project in dit blog van Beeld & Geluid en bekijk hieronder de documentaire van filmmaker Ard van der Veldt over het iteratieve ontwerpproces van Fiera del Suono.
Andere innovatieve presentatievormen
Wil je meer weten over innovatieve presentatievormen van audiovisuele collecties? Kijk het webinar ‘In een nieuwe dimensie – innovatieve presentatievormen met AV-archiefmateriaal’ terug dat AVA_Net in het voorjaar van 2024 organiseerde. Met naast een presentatie over Fiera del Suono, ook aandacht voor de projecten TransMIXR en Cold Storm.