Nepnieuws en desinformatie zijn van alle tijden. Ook voor de tijd van het internet werden er bewust leugens en onwaarheden verkondigd met grote en kleine gevolgen voor mens en maatschappij. Het Geheugen van Nederland is voor het volgende thema op zoek naar verhalen en gedigitaliseerd erfgoed over nepnieuws en desinformatie, waaronder foto’s en films.
Er zijn allerlei redenen voor het opzettelijk verspreiden van foutieve informatie. Denk aan economisch gewin, politieke invloed en sociale motieven, zoals het bieden van vermaak.
In dit thema wil Geheugen van Nederland aandacht besteden aan een breed scala aan uitingen van nepnieuws en desinformatie. Dit kan bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, omvatten: oorlogspropaganda in de vorm van films, foto’s, affiches en pamfletten. Eenzijdige of onjuiste berichtgeving rondom verkiezingen. Het promoten van (medische) producten die niet doen wat ze beloven, de verkoop van roddelbladen vol met onjuistheden. De oudste vorm van ‘filterbubbels’ door verzuiling in de vorm van eenzijdige berichtgeving op basis van een ideologie. Maar ook satire, parodieën en 1 aprilgrappen die kunnen misleiden, verwarren en mogelijk wantrouwen in media en autoriteiten teweegbrengen.
Welke voorbeelden van nepnieuws en desinformatie bewaart jouw erfgoedinstelling? Geheugen van Nederland ontvangt je bijdrage graag uiterlijk 13 juni via redactie@geheugenvannederland.nl. of via deze template. Mocht je vragen hebben of even willen overleggen over een bijdrage, laat dat weten via redactie@geheugenvannederland.nl