Word jij geïnspireerd door oude geluiden, zoals Ierse volksmelodieën, de majestueuze resonantie van pijporgels of het klokkenspel dat uit eeuwenoude klokkentorens? Dan is ‘Polifonia Song Contest’ jouw uitdaging!
Terwijl Europa momenteel in de ban is van het Eurovisiesongfestival, daagt Polifonia je uit om een stap verder te gaan en je actief bezig te houden met ons gedeelde Europese muzikale erfgoed. In samenwerking met RE:VIVE – een Nederlands project dat het hergebruik van audiovisueel erfgoed in nieuwe muzikale contexten ondersteunt – presenteert het muziek erfgoedproject Polifonia een Sample+MIDI-pakket om jou aan te moedigen de ultieme ‘soundtrack van onze geschiedenis’ te creëren.
Vanaf 8 april tot en met 6 mei daagt de organisatie je uit om een track te maken tussen de 2,5 en 5 minuten die 2 of meer van deze sample/MIDI-bestanden bevat. Een jury met zowel een professionele als amateur achtergrond in muziek zal de nummers beoordelen vóór 11 mei.
Op 11 mei, de avond van het Eurovisie Songfestival, wordt de maker van het winnende lied beloond met lof van het jury panel en 500 euro. Deze prijs wordt aangeboden door het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, als onderdeel van hun missie om hergebruik van erfgoed te ondersteunen.
Ben jij er klaar voor om de “douze points” binnen te slepen en €500 te winnen? Download dan nu het samplepakket van de RE:VIVE website en stuur je track hier in voor 6 mei.
Over Polifonia
Polifonia is een project gefinancierd door het Horizon 2020 programma van de EU, dat loopt van januari 2021 tot april 2024, om de verbanden tussen muziek, mensen, plaatsen en gebeurtenissen van de zestiende eeuw tot nu te recreëren. Deze gegevens zullen voor iedereen beschikbaar zijn als een onderling verbonden database op het web – een kennisgrafiek – en zullen ons begrip van het muzikale erfgoed van Europa vergroten. Daarnaast bouwt men door middel van pilots met behulp van AI en MIR-technieken (music information retrieval) ook tools voor professionals om grote sets muziekgegevens te helpen analyseren.
Over RE:VIVE
RE:VIVE is een langlopend initiatief van het Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid dat zich richt op het hergebruik van audiovisueel erfgoed in nieuwe muzikale contexten. Sinds 2015 heeft RE:VIVE talloze projecten gefaciliteerd op het gebied van sound design en sound sculpting, waarbij archiefgeluiden worden omgezet in nieuwe composities. Kunstenaars kunnen dit doen door gebruik te maken van de RE:VIVE Sample Packs met geluiden uit verschillende archieven over de hele wereld die hun geluiden en collecties openstellen als publiek domein of verschillende Creative Commons licenties.
Meer informatie:
Lees vooraf deelname aan deze wedstrijd het volgende document: Rules, terms & conditions
Achtergrond samples
Deze set samples biedt een gevarieerde verkenning van traditionele muziek met verschillende Europese achtergronden. Het bevat 30 MIDI-bestanden met traditionele Ierse volksmelodieën uit de collectie Ceol Rince na hÉireann, verzameld door Breandán Breathnach, die de levendige dansritmes en instrumentale rijkdom van de Ierse cultuur weerspiegelen. Daarnaast biedt het pakket 33 opnames van traditionele klokken uit kerken in de Italiaanse regio Ligurië, die het blijvende vakmanschap en de resonantie van klokkengieten laten horen. Tot slot bevat de selectie 14 samples van pijporgeluitvoeringen uit de Muziekopnamen Zendgemachtigden (MOZ) collectie, van klassieke muziekconcerten uitgezonden op Nederlandse publieke tv- en radiozenders uit de jaren 1950, die de blijvende prominentie van het orgel in het klassieke repertoire benadrukken.
Jury
De wedstrijd volgt het Eurovisie-systeem: het lied dat de meeste 12 punten krijgt, maakt kans om te winnen. De jury bestaat uit:
- Valentina Presutti computer scientist & coordinator Polifonia
- Antònia Folguera digital arts and culture festival curator (Sónar, Eufònic) & Polifonia advisory board member
- Gregory Markus founder RE:VIVE, studio manager & musician
- James McDermott music technology researcher (e.g.Polifonia) & musician (piano, guitar, vocals, songwriting)
- Emily Peppers musicologist & musician (classical, rock, folk, electric violin)
- Rosario Arquero-Avilés university teacher, researcher (.e.g IDEA Lab research group) & musician (flute)
- Rodolfo Delmonte computational linguistic expert & musician (guitar)
Daniel Antal music data scientist - Miles Niemeijer historian & music advisor at Podiumkunst.net/Nederlands Jazz Archief
- Roosmarijn de Groot open data specialist & musician (guitar & ukulele)
- Vasiliki Sirakouli music anthropologist
- Wytze Koppelman curator culture & entertainment