Publiekscampagne Geheugen van Nederland brengt online (AV-)collecties samen Door: Beeld & Geluid
Bron: Geheugen van Nederland

Geheugen van Nederland is een online publiekscampagne waar digitale collecties van aangesloten erfgoedinstellingen samenkomen en ons collectieve geheugen van Nederland een nationaal podium krijgt. De campagne is een activiteit van Netwerk Digitaal Erfgoed: een groeiend netwerk waarin iedere instelling met digitale collecties welkom is. Dit blog informeert je over het doel en de opzet van de campagne en hoe je als AV-erfgoedinstelling kunt meedoen. 

Waarom een campagne?

De campagne heeft als doel het brede publiek kennis te laten maken met de mooie en bijzondere verhalen uit Nederlands rijke, verbonden, digitale collecties. En dat is belangrijk. Zeker in een tijd waarin individuen grote podia kunnen opeisen en waarbij het soms niet uitmaakt of de weergegeven verhalen correcte informatie bevatten, of dat er sprake is van fake news.
Geheugen van Nederland is onmisbaar in het snelle online medialandschap. Het laat het brede publiek kennismaken met diverse en inclusieve digitale collecties en het inspireert en enthousiasmeert om er actiever mee aan de slag te gaan. Vanuit Beeld & Geluid en de Koninklijke Bibliotheek wordt samen met diverse samenwerkende partners de campagne verzorgd.

Hoe werkt het?

Geheugen van Nederland koppelt digitale collecties van grote en kleine erfgoedinstellingen aan thema’s en presenteert ze in samenhang. Hierdoor krijgen digitale collecties van erfgoedinstellingen een landelijk podium. Voorbeeld hiervan is het verhaal over Almere, leven met water, uit het Flevolands Archief als onderdeel van het thema Water. Of het aankomstverhaal van Max Hattu van het Indisch Herinneringscentrum, als onderdeel van het het thema Dekolonisatie.

Een onafhankelijke redactie draagt er zorg voor dat de content niet alleen correct en feitelijk juist is, maar ook voldoende divers en inclusief waardoor de verhalen relevant zijn voor alle Nederlanders. De redactie werkt nauw samen met diverse instellingen, een inclusiviteit adviseur en themaredacteuren. 

De verhalen krijgen een ‘social proof’ jasje waarmee ze op Facebook en Instagram een groot publiek bereiken. Onze campagnewebsite etaleert de collecties van instellingen en verwijst geïnteresseerden door naar de digitale collecties van de deelnemende instellingen.

Always On strategie

Met de ‘always-on’ strategie loopt de campagne het hele jaar door en brengt de campagne potentieel geïnteresseerden in contact met de digitale collecties van erfgoedinstellingen. Met content- en doelgroep optimalisatie leert de campagne over de interesses en behoeften van het publiek. Zo worden de digitale collecties op maat aan verschillende doelgroepen aangeboden.

De campagne is sinds juli 2020 live en gaat hartstikke goed! Inmiddels is het aantal uniek bereikte personen meer dan 3 miljoen. Er worden veel positieve reacties geplaatst, de campagne maakt veel herinneringen los die vervolgens worden gedeeld met de opgebouwde community. Zoals bijvoorbeeld het delen van eigen teamfoto’s van vroeger als reactie op het verhaal van Lenie van Wensveen over de opkomst van vrouwenvoetbal. Deze vormen van betrokkenheid tonen aan dat we erin slagen om Geheugen van Nederland te laten leven in het collectieve geheugen van de Nederlanders. Daarmee is het niet alleen een podium voor erfgoedinstellingen, maar ook voor verhalen van alle Nederlanders.

Meedoen?

Iedere instelling met digitale collecties zien wij als potentieel onderdeel van de campagne en nodigen we uit om mee te doen met de campagne. In de resultaten valt op dat AV-collecties er vaak positief uitspringen! Dus, beschik jij over digitale (AV-)collecties en zijn de auteursrechten mogelijk vrij te geven voor online gebruik? Stuur een mail naar info@geheugenvannederland.nl en meld je instelling aan! 

Meer weten?

Heb je vragen over de campagne? Zit je met mooie ideeën die je met ons wilt delen? Of wil je gewoon meer weten? Neem contact op met campagnemanager Tal Groenman van Geheugen van Nederland (tgroenman@beeldengeluid.nl).

Voetnoot

De campagne Geheugen van Nederland wordt verzorgd door Beeld & Geluid (campagnemanagement) en de Koninklijke Bibliotheek (redactie). Daarnaast maken KNAW/Humanities Cluster, Nationaal Archief, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en Ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de campagne mede mogelijk.

De campagne is een initiatief van Netwerk Digitaal Erfgoed (NDE). Samen met de erfgoedinstellingen in Nederland ontwikkelt het NDE een stelsel van landelijke voorzieningen en diensten voor het verbeteren van de bruikbaarheid, houdbaarheid en zichtbaarheid van digitaal erfgoed. Op die manier creëren we gezamenlijk meer maatschappelijke meerwaarde van ons digitale erfgoed. Meer informatie over NDE vind je hier.

Meer artikelen