LI-MA organiseert dit jaar voor de negende keer het jaarlijkse internationale symposium over de preservering van digitale kunst: Transformation Digital Art 2025. Het evenement vindt plaats op 20 en 21 maart op de thuisbasis van LI-MA in Amsterdam en beslaat twee dagen vol ontmoetingen en gesprekken. De voertaal is Engels.
De transformatie van mediakunst en performance
Kunst verandert continu, maar hoe evolueert een kunstwerk in de loop van de tijd? Welke elementen moeten worden behouden, en hoe doe je dat? Dit jaar ligt de nadruk op de wisselwerking tussen mediakunst en performance, waarbij de focus ligt op de live, vergankelijke en generatieve eigenschappen van deze kunstvormen.
Belangrijke thema’s zijn onder meer de zorg voor live kunstwerken, de kruispunten van codering, performance en robotica, en de veranderende benaderingen van documentatie, conservering en presentatie. Daarnaast onderzoekt het programma de balans tussen fysieke en conceptuele aspecten van mediakunst en de vernieuwende kracht van performance om methoden van behoud te herdefiniëren.
Houd deze symposiumpagina op de website van LI-MA in de gaten voor updates over het programma en schrijf je in.
Hoogtepunten uit het programma
- Louise Lawson (Head of Conservation, TATE) deelt haar visie op dans, mediakunst en performance in het museum, waarbij ze ingaat op de cyclische mogelijkheden en “het levende proces van conservering”.
- Aga Wielocha, onderzoeker en specialist in collectiebeheer, bespreekt strategieën voor het activeren en overdragen van kennis bij het behoud van zowel materiële als immateriële kunstwerken.
- Naoto Hieda, kunstenaar en promovendus, verkent de kruising van codering, performance en archivering door de lens van neuroqueerness en live coding.
- Esther Polak en Bente van Bourgondiën belichten de uitdagingen bij het behouden van vroege GPS-kunstprojecten, zoals AmsterdamREALTIME (2002), dat een revolutie teweegbracht in locatieve media.
- Kaat Somers (onderzoeker, FOMU) demonstreert hoe kunstwerken en archieven in kaart kunnen worden gebracht met behulp van WIKI-tools.
- Dragan Espenschied (Preservation Director, Rhizome) geeft een lezing over het kaderen van performance.
Paneldiscussies en workshops
Het symposium biedt ook interactieve mogelijkheden, waaronder:
- Een panel over kunstmatige intelligentie en robotica met Gabriella Giannachi, Steve Benford (Director, Somabotics project) en het kunstenaarsduo Lancel/Maat, waarin de impact van AI op kunst en documentatie wordt verkend.
- Een paneldiscussie met Paulien ’t Hoen (SBMK), Gaby Wijers (LI-MA), Claudia Röck (time-based media conservator), en kunstenaar/onderzoeker Dusan Barok over het overdragen van erfgoed en kennis.
- Een workshop over de toekomst van kunstwerken gemaakt met Amiga-computers, geleid door Olivia Brum (LI-MA) en collega’s van ZKM.
- Een actieve sessie over het heropvoeren van Constantina Zavitsanos’ Entrophy, waarbij vragen rond digitale toegankelijkheid en de representatie van lichamen in fysieke en online ruimtes centraal staan.